Olsztyn24

Olsztyn24
21:04
19 maja 2024
Celestyna, Iwa

szukaj

R E K L A M A
banner

Ludzie

Polityka

Finanse

Inwestycje

Transport

Kultura

Teatr

Literatura

Wystawy

Muzyka

Film

Imprezy

Nauka

Oświata

Zdrowie

Bezpiecz.

Sport

Bez barier

Wypoczynek

Religia

Personalia

NGO

BWA

FWM

MBpG

MWiM

MBP

WBP

OPiOA

T.Jaracza

Co?Gdzie?

Wideo

Galeria

FWM | 2024-05-07 17:54

Filharmonia zaprasza na recital fortepianowy Janusza Olejniczaka

Olsztyn
Filharmonia Warmińsko-Mazurska w Olsztynie

Filharmonia Warmińsko-Mazurska w Olsztynie zaprasza w piątek (10.05) o godzinie 19.00 na recital fortepianowy Janusza Olejniczaka.

Wystąpią:

» Janusz Olejniczak - fortepian
» Jagienka Perlikiewicz-Kass - prowadzenie koncertu

W programie:

» Fryderyk Chopin
» Sonata b-moll op. 35
» Scherzo b-moll op. 31
» Nokturn c-moll op. 48 nr 1
» 4 mazurki
» Ballada g-moll op. 23
» 2 walce
» Polonez As-dur op. 53

Janusz Olejniczak, mistrz ujarzmiania czasu muzycznego, tempa rubato i zjawiskowego brzmienia, jest dziś jednym z najwybitniejszych chopinistów świata. Jak nikt zgłębił styl Chopina i jak nikt potrafi ukazać wyrafinowane niuanse jego muzyki, szczególnie tej bliskiej folklorowi. Na program jego olsztyńskiego recitalu złożą utwory niemal wszystkich uprawianych przez Fryderyka Chopina gatunków.

Pianista rozpocznie występ Sonatą b-moll op. 35, uważaną za jedno z największych arcydzieł XIX wieku. Sercem utworu jest najsłynniejszy w historii marsz żałobny. Jak ujął to Mieczysław Tomaszewski, „Sonata b-moll, rzec można, „urosła wokół marsza”. Stał się on dla niej punktem wyjścia, a zarazem punktem centralnym i kulminacyjnym. Obie części pierwsze, Allegro i Scherzo, ku niemu dążą. Finale pełni jedynie funkcję epilogu: „ogadywania po marszu”, który już minął”. Utrzymane w tej samej tonacji Scherzo b-moll op. 31 ma „rysy byroniczne” (Robert Schumann) i „akcenty demoniczne” (Ferdynand Hoesick). Zdzisław Jachimecki zwracał uwagę na „długą wstęgę melodii wyśpiewaną na jednym oddechu”, zaś Artur Hedley pisał o „ekstatycznym liryzmie utworu” oraz muzyce „wstrząsającej i porywającej”.

Ukojenie przyniesie Nokturn c-moll op. 48 nr 1, którego opowieść toczy się niespiesznie i półgłosem, zaś główna melodia „brzmi jak wzniosła, natchniona pieśń wypełniona powagą przesłania, autentycznym patosem i jakimś tragicznym majestatem” (Tadeusz Zieliński). Ballada g-moll op. 23 to pierwsze z dzieł tego gatunku w katalogu Chopina. Choć pozbawione jest jakiegokolwiek programu pozamuzycznego, przypuszcza się, że inspiracją dla kompozytora były słowa Mickiewicza: „Ballada jest to powiastka osnowana z przypadków życia pospolitego (to znaczy realnego) albo z dziejów rycerskich, ożywiona dziwnością ze świata romantycznego, śpiewana tonem melancholicznym, w stylu poważna, w wyrażeniach prosta i naturalna”. W programie recitalu znajdą się również wybrane walce - mistrzowsko stylizowane salonowe tańce paryskie, które Chopin podniósł do rangi wielkiej sztuki - oraz mazurki. Te drugie, obok polonezów, są najbardziej „polskimi” z utworów Chopina. To w nich kompozytor stworzył niedościgły wzorzec stylizacji tego co ludowe, narodowe, autentyczne.

Wreszcie na koniec Polonez As-dur op. 53, który Mieczysław Tomaszewski nazwał „poematem choreicznym” i zauważył, że bliższy jest on balladom niż tańcom, „choć majestatyczność poloneza wciąż wyraźnie z niego bije”. Zdzisław Jachimecki dzieło to uznał za „najdoskonalszy utwór w historii gatunku”. A Hugo Leichtentritt dowodził: „Wszystko, co pod względem blasku, dostojeństwa, siły i entuzjazmu tkwi w polonezie - zostało w arcydziele tym wyrażone w sposób najbardziej porywający z możliwych”.

Janusz Olejniczak - fortepian

Należy do najwybitniejszych współczesnych chopinistów. Urodzony we Wrocławiu, w 1970 r. był najmłodszym laureatem Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina, uczniem Luizy Walewskiej, Ryszarda Baksta, Zbigniewa Drzewieckiego oraz Karola Małcużyńskiego. Został także nagrodzony na Międzynarodowym Konkursie im. Alfreda Caselli w Neapolu.

Artysta koncertuje w Europie, obu Amerykach, Azji i Australii w najsłynniejszych salach koncertowych, jak Filharmonia Berlińska, Teatro Colón w Buenos Aires, Salle Pleyel, Suntory Hall, Lincoln Center, Tonhalle w Düsseldorfie, czy Concertgebouw. Wielokrotnie zasiadał w jury konkursów pianistycznych i dawał lekcje mistrzowskie poza granicami kraju - w Europie, Kanadzie, Japonii, Kolumbii.

Poza żelaznym repertuarem klasycznym wykonuje i nagrywa także polską muzykę współczesną (m.in. Lutosławski, Górecki, Kilar). Występował z orkiestrami pod dyrekcją Witolda Rowickiego, Stanisława Wisłockiego, Kazimierza Korda, Antoniego Wita, Jerzego Maksymiuka, Wojciecha Michniewskiego, Tadeusza Strugały, Charles’a Dutoit, Andrzeja Borejki, Grzegorza Nowaka, Jacka Kaspszyka i in. Od wielu lat współpracuje także z Markiem Mosiem i Orkiestrą Aukso.

Był jednym z pierwszych wykonawców muzyki Chopina na instrumentach historycznych (Érard i Pleyel); jest stałym gościem festiwalu „Chopin i jego Europa” w Warszawie, na którym zagrał m.in. u boku Marthy Argerich i Marii João Pires i Fransa Brüggena.

Jego dorobek artystyczny obejmuje ponad 40 nagrań repertuaru klasycznego, romantycznego i współczesnego, w tym ścieżki dźwiękowe do filmów Pianista Romana Polańskiego i Błękitna nuta Andrzeja Żuławskiego.

Artysta został uhonorowany Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (2000), Złotym Medalem Gloria Artis (2005) oraz ośmiokrotnie nagrodą „Fryderyk”. W październiku 2015 r. rozpoczął stałą współpracę z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Zapraszamy!

UWAGA: W związku z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego z dniem 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2018/679 (RODO) informujemy, że wyłączyliśmy możliwość komentowania artykułów w serwisie Olsztyn24. Wszystkie dotychczasowe komentarze wraz z danymi osobowymi komentujących zostały usunięte. Osoby chcące wypowiedzieć się na prezentowane na naszych łamach tematy zapraszamy do komentowania na naszym profilu facebookowym oraz kanale YouTube.
R E K L A M A
Pracuj.pl
Olsztyn24