Olsztyn24

Olsztyn24
06:58
05 maja 2024
Ireny, Waldemara

szukaj

R E K L A M A
banner

Ludzie

Polityka

Finanse

Inwestycje

Transport

Kultura

Teatr

Literatura

Wystawy

Muzyka

Film

Imprezy

Nauka

Oświata

Zdrowie

Bezpiecz.

Sport

Bez barier

Wypoczynek

Religia

Personalia

NGO

BWA

FWM

MBpG

MWiM

MBP

WBP

OPiOA

T.Jaracza

Co?Gdzie?

Wideo

Galeria

FWM | 2023-12-04 20:55

Koncert symfoniczny „Mapa demokracji” w piątek w filharmonii

Olsztyn

Filharmonia Warmińsko-Mazurska w Olsztynie zaprasza w piątek (8.12), o godzinie 19.00, na koncert symfoniczny „Mapa demokracji”.

Wystąpią:
» Alexandr Iradyan (Armenia) - dyrygent
» Hanna Maria Zajączkiewicz - sopran
» Chór Cantores Varmienses (przygotowanie chóru - Benedykt Błoński)
» Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
» Wprowadzenie do koncertu godz. 18.00, sala kameralna filharmonii - Janusz Ciepliński

Program:
» Tyzen Hsiao (Tajwan) - Uwertura 1947 na orkiestrę, sopran i chór mieszany (polska premiera)
» Valentin Silvestrov (Ukraina) - The Messenger na orkiestrę mieszaną i fortepian, Silent Music na orkiestrę smyczkową
» Aram Chaczaturian (Armenia) - II Symfonia e-moll.

Na niezwykły program koncertu „Mapa demokracji” składają się utwory kompozytorów z Tajwanu, Ukrainy i Armenii. Zmarły w 2015 roku Tyzen Hsiao, zaliczany do kompozytorów neoromantycznych, nazywany bywał „tajwańskim Rachmaninowem”. Jego przesycona silnymi emocjami twórczość, łącząca folklor tajwański z europejskim językiem muzycznym, odegrała ważną rolę w historii Tajwanu. Świetnym przykładem jest Uwertura 1947 skomponowana w 1994 roku, a odnosząca się do zamieszek spowodowanych represyjną polityką Kuomintangu wobec Tajwańczyków, których w lutym 1947 roku zginęło blisko 30 tysięcy.

Z kolei kompozytorem symbolem dla Ukraińców pozostaje, urodzony w 1937 roku, Valentin Silvestrov - jeden z najwybitniejszych muzyków na świecie. Po wydarzeniach z 2014 roku w swojej twórczości zaczął odnosić się bezpośrednio do polityki, choć wcześniej od tego stronił. Od lat 70. XX wieku stroni również od awangardy, z którą był wcześniej kojarzony. Swoją twórczość nazywa „metaforyczną” lub „meta-muzyką”. Odwołuje się w niej do tonalności oraz estetyki XVIII i XIX wieku - tak jak w utworach The Messenger (Posłaniec) i Silent Music (Cicha muzyka). „Moja muzyka jest echem i odpowiedzią na to, co już istnieje”, mówi kompozytor i dodaje, że nie pisze żadnej nowej muzyki.

W zupełnie innych czasach żył i tworzył Ormianin Aram Chaczaturian, uważany za jednego z największych kompozytorów radzieckich. W swojej twórczości wielokrotnie inspirował się rodzimym folklorem, czego świetnym przykładem jest jego II Symfonia e-moll, jeden z najbardziej popularnych utworów Chaczaturiana, zwana „Symfonią z dzwonami”. Monumentalne dzieło powstało w 1943 roku i w zamierzeniu twórcy jest „requiem gniewu i protestu przeciwko wojnie i przemocy”.

Alexandr Iradyan: „We wrześniu 2022 roku Nancy Pelosi, spikerka Izby Reprezentantów Stanów Zjednoczonych, podczas swojej pierwszej wizyty w Armenii powiedziała: „Od Stanów Zjednoczonych po Ukrainę, Tajwan i Armenię - dzisiejszy świat stoi przed wyborem między demokracją a autokracją. Musimy ponownie wybrać demokrację”. Słowa te dają nadzieję, że kraje takie jak Armenia, Tajwan czy Ukraina nie są osamotnione w walce o wolność i demokrację. W obliczu dzisiejszych napięć politycznych, trwającej wojny i kryzysu energetycznego na świecie ważne jest przypominanie, co demokracja oznacza i jak cenna jest dla świata. Wierzę, że przesłanie to należy przekazać dalej, zwłaszcza poprzez muzykę. Stąd program dzisiejszego koncertu”.

Alexandr Iradyan (Armenia) - dyrygent

Dyrygent, kompozytor i pianista urodzony w 1990 roku w Erewaniu, występował w ponad piętnastu krajach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Rosji, Francji, Belgii, Niemczech, na Białorusi, w Uzbekistanie, Gruzji, Stanach Zjednoczonych.

Karierę rozpoczął w wieku 16 lat, kiedy wraz z Narodową Orkiestrą Filharmonii Armeńskiej wykonał własny koncert fortepianowy. Jest zwycięzcą wielu ważnych konkursów, takich jak: Międzynarodowy Konkurs im. Arama Chaczaturiana (I nagroda) i Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny w Jekaterynburgu (grand prix). Muzyka Alexandra Iradyana wykonywana była w Carnegie Hall w Nowym Jorku, BOZAR w Brukseli i innych prestiżowych salach. W 2014 roku balet Iradyana Memos of Suicide wystawiony był na deskach Narodowego Teatru Opery i Baletu w Erewaniu.

Artysta ukończył studia kompozytorskie w Państwowym Konserwatorium w Erewaniu w 2014 roku, zaś dyrygenturę studiował w Konserwatorium Królewskim w Brukseli. W 2016 roku przeprowadził się do Berlina, by studiować z Międzynarodowej Akademii Dyrygentury przy Universität der Künste u Stevena Sloan’a. Od ukończenia studiów w 2019 roku mieszka i pracuje w Berlinie, gdzie jest wykładowcą swojej uczelni, a także dyrektorem artystycznym i dyrygentem Sonoris Orchestra Berlin. Pełni także funkcję dyrygenta gościnnego Narodowej Orkiestry Kameralnej Armenii. Współpracuje z licznymi orkiestrami na całym świecie, z którymi wykonuje zarówno repertuar klasyczny, jak i współczesny. W czerwcu 2020 roku Alexandr Iradyan zdobył nagrodę specjalną w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Arama Chaczaturiana, co dało mu możliwość wystąpienia w Olsztynie z Orkiestrą Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej.

Artysta ma koncie współpracę z tak znakomitymi muzykami i zespołami, jak: Mischa Maisky, Maxim Vengerov, George Pehlivanian, Belgijska Orkiestra Narodowa, Orkiestra Symfoniczna Radia i TV w Słowenii. Uczestniczył w kursach mistrzowskich, które prowadzili Robin Ticciati (Deutsches Symphonie Orchester), Sir Roger Norrington, Grzegorz Nowak (Royal Philharmonic Orchestra of London). Dyrygował takimi orkiestrami, jak: Brandenburger Symphoniker, Hochschulorchester der UdK, Staatstheater Cottbus, Bochumer Symphoniker, Kammerorchester Prenzlau, Naubrandenburger Symphoniker.

Hanna Maria Zajączkiewicz - sopran

Przygodę ze śpiewem rozpoczęła w 2001 roku w Chórze Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku pod dyr. prof. Bożenny Sawickiej, która jako dyrygent i pedagog miała największy wpływ na rozwój muzyczny Hanny Marii Zajączkiewicz w kolejnych latach.

W 2006 roku śpiewaczka podjęła studia na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku, w klasie prof. Urszuli Trawińskiej-Moroz. Studiowała również śpiew solowy w Conservatorio Statale di Musica „E.F. Dall’Abaco” w Weronie (Włochy) w klasie prof. Marii Sokolińskiej-Noto. W 2011 roku ukończyła z wyróżnieniem studia wokalne na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Białymstoku w klasie śpiewu solowego prof. Cezarego Szyfmana.

Jest również absolwentką Wydziału Lekarskiego UMB (2007) oraz Studiów Doktoranckich UMB przy Klinice Otolaryngologii Dziecięcej UDSK w Białymstoku (2013). Jest specjalistką w zakresie otorynolaryngologii, chirurgii głowy i szyi, otorynolaryngologii dziecięcej oraz audiologii i foniatrii. Od 2021 roku pełni funkcje Kierownika Katedry i Kliniki Otolaryngologii, Chorób Głowy i Szyi UWM.

Prowadzi ożywioną działalność koncertową. Ma w swoim dorobku liczne koncerty zarówno pieśniarskie, oratoryjno-kantatowe, jak i operowe.

Jest laureatką konkursów wokalnych w kraju i za granicą m.in. w 2007 roku otrzymała Wyróżnienie w Moniuszkowskim Konkursie Wokalnym „Pieśń wieczorna”, a w 2010 roku - I nagrodę oraz „Nagrodę za Osobowość Sceniczną” w Regionalnym Konkursie Wokalnym Hetmanowej Izabeli Branickiej w Białymstoku. Rok później zajęła II miejsce w Międzynarodowym Konkursie Giovani Musicisti „Antonio Salieri” w Legnago (Włochy), a w kwietniu 2012 roku - II miejsce w 22. Międzynarodowym Konkursie Giovani Musicisti „Città di Barletta” (Włochy). We wrześniu 2012 roku otrzymała Nagrodę Specjalną za Najlepszą Interpretacje Muzyki Sakralnej Międzynarodowego Konkursu Musica Sacra „Beata Paola Montaldi” (Mantova, Włochy), a w 2013 roku, również w tym konkursie, Nagrodę Finalisty. W lipcu 2014 roku w Australian Concerto and Vocal Competition zdobyła II miejsce. W 2016 roku otrzymała Główną Nagrodę Międzynarodowego Konkursu Lekarzy Śpiewających w Szczecinie, a dwa lata później - III nagrodę Alion Baltic International Music Competition w Tallinnie (Estonia). W 2019 roku podczas Il Lunigiana International Music Festival è organizzato da Associazione „Amici del Lunigiana International Music Festival” otrzymała Nagrodę Główną i Nagrodę Specjalną Stowarzyszenia Muzycznego A.Gi.Mus.

W 2020 roku otrzymała Silver Star Voice podczas Music Stars Awards - International Music Competition (Estonia, Female Singer - Professional) oraz III nagrodę w V. Danubia Talents International Music Competition (Węgry). W styczniu 2021 roku otrzymała I nagrodę w Międzynarodowym Konkursie im. Sergieja Prokofiewa „Silk Way” w Moskwie. Wiosną 2021 roku zajęła II miejsce w Rocky Mountain Competition w Toronto (Kanada), została także srebrną medalistką Grand Maestro International Music Competition w Kanadzie (Professional Category - Voice). Z kolei w grudniu 2012 roku w szwajcarskim Tiziano Rozetti International Competition otrzymała II nagrodę.

Prowadziła klasę śpiewu w Państwowym Studium Wokalno-Aktorskim „Szkoła Talentów” w Białymstoku oraz na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym UMFC w Białymstoku. Aktualnie prowadzi zajęcia z zakresu emisji głosu oraz podstaw foniatrii i higieny głosu w Instytucie Muzyki na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Od 2016 roku jest korepetytorem emisji głosu w Chórze „Cantores Varmienses” przy Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie. Inicjatorka i dyrektor Międzynarodowych Kursów Mistrzowskich z elementami anatomii fizjologii i higieny głosu oraz konferencji dotyczącej traktu głosowego organizowanej przez Katedrę Otolaryngologii, Chirurgii Głowy i Szyi oraz Wydział Sztuki UWM.

W październiku 2019 roku otrzymała stopień doktora habilitowanego sztuki w zakresie sztuk muzycznych, a w marcu 2020 roku została profesorem Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

W 2022 na Zamku Królewskim w Warszawie otrzymała najwyższe odznaczenie Polskiego Towarzystwa Lekarskiego medal GLORIA MEDICINAE.

Chór Cantores Varmienses

Chór powstał w październiku 2009 roku przy Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie i jest najmłodszym, amatorskim, aktywnie działającym zespołem chóralnym w Olsztynie. Skład chóru tworzą studenci, nauczyciele, prawnicy, pracownicy sektora publicznego. Od początku istnienia dyrektorem artystycznym i dyrygentem jest prof. Benedykt Błoński. W 2016 roku zespół przyjął nazwę Cantores Varmienses.

Od początku działalności Chór stale współpracuje z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie, z którą wykonał dziesiątki koncertów z muzyką wokalno-instrumentalną. Prezentuje się także z programem a cappella, zawsze zbierając pochlebne recenzje od krytyków muzycznych w kraju i za granicą. Wystąpił m.in. kilkakrotnie w Kaliningradzie, Grodnie (Białoruś), Kłajpedzie, Wilnie i Šiauliai (Litwa), Barcelonie (Hiszpania), Porto (Portugalia), a także w Primorsku i Kiten (Bułgaria).

W Kiten (Bułgaria) jury przyznało Chórowi pierwsze miejsce na Balkan Folk Festival 2010 w kategorii chórów mieszanych, w Lloret de Mar (Barcelona, 2014) zespół zdobył Złote Medale w kategoriach „Musica Sacra” i „Pop Music” IV Międzynarodowego Konkursu Chóralnego. W 2019 roku Chór Cantores Varmienses uczestniczył w dwóch konkursach: Międzynarodowym Konkursie Chóralnym Vocal Art Choir Competition w Pacos de Ferreira (Portugalia), w którym zdobył srebrny medal w kategorii „Folk” w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Chóralnej Šiauliai Cantat (Litwa), który ukończył na drugim miejscu w kategorii „Folk” i trzecim miejscu w kategorii „Sacrum”.

W grudniu 2018 roku zespół został zaproszony do Nowego Jorku, gdzie wykonał kilka koncertów z programem a cappella (kolędy i pastorałki polskie, a także amerykańskie pieśni bożonarodzeniowe). Rokrocznie występuje na koncertach charytatywnych, pomagając zbierać fundusze na wakacje dla dzieci z najuboższych olsztyńskich rodzin.

W repertuarze wokalno-instrumentalnym Chór posiada m.in. takie dzieła, jak: Carmina burana C. Orffa, Requiem d-moll i Msza koronacyjna W.A. Mozarta, Polskie Requiem K. Pendereckiego, Requiem J. Ruttera (prawykonanie olsztyńskie), Messe modale en septuor J. Alaina (prawykonanie polskie), Missa pro pace, Angelus i Victoria W. Kilara, IX Symfonia L. van Beethovena, Te Deum M.-A. Charpentiera, Stabat Mater i Msza G- dur F. Schuberta, Missa pro pace op. 49 nr 3 F. Nowowiejskiego, Stabat Mater G.B. Pergolesiego, Symfonia „Fatima” H.J. Botora (prawykonanie światowe), Dziadek do orzechów P. Czajkowskiego, Tosca G. Pucciniego, Traviata G. Verdiego, Jaś i Małgosia E. Humperdincka, Amahl i nocni goście G.C. Menottiego, Księżniczka czardasza I. Kálmána, Zemsta nietoperza J. Straussa, Skrzypek na dachu J. Bocka, Pora jeziora T. Szymusia.

Chór nieustannie się rozwija. Atrakcyjny repertuar a cappella (utwory polskich i obcych kompozytorów od muzyki dawnej do czasów współczesnych, standardy muzyki rozrywkowej, artystyczne opracowania polskich i zagranicznych pieśni ludowych, polskie i zagraniczne kolędy i pastorałki) i wokalno-instrumentalny o wysokim stopniu trudności i profesjonalnym wykonaniu świadczy o znakomitej pozycji zespołu w polskim i zagranicznym środowisku muzycznym.

Zapraszamy!

UWAGA: W związku z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego z dniem 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2018/679 (RODO) informujemy, że wyłączyliśmy możliwość komentowania artykułów w serwisie Olsztyn24. Wszystkie dotychczasowe komentarze wraz z danymi osobowymi komentujących zostały usunięte. Osoby chcące wypowiedzieć się na prezentowane na naszych łamach tematy zapraszamy do komentowania na naszym profilu facebookowym oraz kanale YouTube.
R E K L A M A
Pracuj.pl
Olsztyn24