Olsztyn24

Olsztyn24
01:03
17 maja 2024
Brunona, Sławomira

szukaj

R E K L A M A
banner

Ludzie

Polityka

Finanse

Inwestycje

Transport

Kultura

Teatr

Literatura

Wystawy

Muzyka

Film

Imprezy

Nauka

Oświata

Zdrowie

Bezpiecz.

Sport

Bez barier

Wypoczynek

Religia

Personalia

NGO

BWA

FWM

MBpG

MWiM

MBP

WBP

OPiOA

T.Jaracza

Co?Gdzie?

Wideo

Galeria

FWM | 2023-09-20 11:16

Filharmonia zaprasza na koncert symfoniczny

Olsztyn

Filharmonia Warmińsko-Mazurska w Olsztynie zaprasza w piątek (22.09), o godzinie 19.00, na koncert symfoniczny.

Wystąpią:
Paweł Przytocki - dyrygent
Shiori Kuwahara (Japonia) - fortepian
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
Wprowadzenie do koncertu godz. 18.00, sala kameralna filharmonii – Janusz Ciepliński

Program:
Feliks Ignacy Dobrzyński - Uwertura do opery Monbar czyli Flibusterowie op. 30
Robert Schumann - Koncert fortepianowy a-moll op. 54
Witold Lutosławski – Koncert na orkiestrę

Feliks Ignacy Dobrzyński, jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów pierwszej połowy XIX wieku, był uczniem Józefa Elsnera, kolegą szkolnym Chopina, zwycięzcą konkursu wiedeńskiego Towarzystwa Przyjaciół Muzyki. Jego jedyną operę Monbar czyli Flibustierowie dopiero od niedawna znamy w całości, od lat za to triumfy estradowe święci otwierająca ją uwertura. To znakomita klasyczno-romantyczna muzyka, którą można nazwać ilustracyjną. Świetna, wartka opowieść, wyśmienicie zinstrumentowana, bardzo nastrojowa z jednej strony, z drugiej hałaśliwie rozpędzona. Ale w końcu to wstęp do prawdziwie romantycznej opowieści o walce, miłości i zdradzie, której bohaterami są działający na morzach wokół Haiti piraci (zwani Flibustierami) i ich wódz (Monbar).

„Co do koncertów, mówiłem ci już, że nie mogę napisać koncertu dla wirtuozów i muszę wymyślić coś innego”, pisał w 1839 roku Robert Schumann do swojej ówczesnej narzeczonej, Klary Wieck. Ówczesne koncerty fortepianowe (Kalkbrennera, Thalberga, Herza czy Pixisa) były w istocie pretekstami do wirtuozowskich, niemal akrobatycznych popisów pianistycznych. Do chwalebnych wyjątków zaliczyć trzeba koncerty Chopina i Mendelssohna, ale Schumann musiał znaleźć własny sposób na dołączenie do nich jako autor koncertu fortepianowego. Po drodze do swojego ideału napisał Fantazję na fortepian z towarzyszeniem orkiestry. Klara, już wówczas Schumann, namówiła Roberta do rozbudowania dzieła do formy trzyczęściowej. I tak w 1845 roku światło dzienne ujrzał wymarzony Koncert fortepianowy a-moll op. 54. Przejrzysta, świetlista instrumentacja z wyraźnie zaznaczoną partią rogów, niosących skojarzenia ze światem natury, piękne linie melodyczne, ekstatyczna radość w finałowych pasażach, przedzielona momentami mroku i dramatyzmu, fragmenty polifoniczne - wszystko to sprawia, że Koncert Schumanna należy do najchętniej grywanych dzieł tego gatunku wszech czasów.

Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego to - jak napisał Andrzej Chłopecki, „arcydzieło folklorystycznego neoklasycyzmu”. Powstawał cztery lata. Prawykonanie odbyło się w 1954 roku, orkiestrę Filharmonii Narodowej poprowadził Witold Rowicki. Mimo upływu lat, wycyzelowana w każdym calu materia tego dzieła nadal robi na słuchaczu ogromne wrażenie. Proste, diatoniczne motywy kompozytor połączył z chromatyką. Zaczerpnięty z tomów Oskara Kolberga mazowiecki folklor Lutosławski potraktował jako tworzywo, z którego zbudował formę odległą od ludowej taneczności czy pieśniowości. Koncert składa się z trzech kontrastujących ogniw: dostojnej Intrady, symetrycznego, przypominającego scherzo Capriccio notturno ed Arioso oraz finału Passacaglia, Toccata e Corale. Jaki pisał o Koncercie Marcin Majchrowski, „potężna i bardzo wirtuozowska całość (pamiętajmy - w założeniu Koncert jest dziełem, które ma uświadomić wykonawcze możliwości orkiestry symfonicznej) dramaturgicznie ukształtowana została tak, by największe wrażenie wywierały rozrastający się, wręcz pęczniejący brzmieniowo Chorał i wieńcząca całość koda. Od cichych, mrocznych pomruków wstępu do orgii ostatnich taktów”. Oto kolejny, dwudziestowieczny popis możliwości potężnego, wielorękiego olbrzyma, jakim jest orkiestra symfoniczna.

Shiori Kuwahara - fortepian

Artystka urodziła się w Tokio w 1995 roku. Jako nastolatka została laureatką trzech najważniejszych japońskich konkursów pianistycznych, co otworzyło je drzwi do kariery międzynarodowej. Zdobyła drugą nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Marii Canals w Barcelonie i Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Gian Battisty Viottiego. W 2019 roku otrzymała druga nagrodę i nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu Busoniego w 62. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Ferruccia Busoniego. Dwa lata później została wyróżniona drugą nagrodą i dwoma dodatkowymi nagrodami w Międzynarodowym Mistrzowskim Konkursie Pianistycznym im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie.

Obecnie pianistka daje recitale na całym świecie. W 2021 roku podczas 76. Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach-Zdroju jej koncert został nagrodzony owacją na stojąco. W praskim Rudolfinum brała udział w wykonaniu Koncertu potrójnego Beethovena, występowała również z polskiej ambasadzie w Pradze. Oklaskiwana była w Austrii, Niemczech, we Włoszech i w Korei Południowej. Często występuje ze znanymi orkiestrami symfonicznymi pod kierunkiem najlepszych dyrygentów. Jej nagrania dzieł Prokofiewa znalazły się na płycie dystrybuowanej przez Geidai Label - oddział Warner Music Japan. W 2022 roku otrzymała Steinway Berlin Promotional Prize.

Shiori Kuwahara w 2018 roku ukończyła z najwyższym wyróżnieniem studia na Tokyo University of the Arts (GEIDAI) w klasie Kei Itoh. Studiowała również w Berlinie u profesora Klausa Hellwiga.

Paweł Przytocki - dyrygent

Urodził się w Krośnie. Ukończył studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w 1985 roku w klasie dyrygentury prof. Jerzego Katlewicza. Swoje umiejętności doskonalił na kursach dyrygenckich u Petera Eötvösa. W latach 1986-1987 był również stypendystą Bachakademie Stuttgart, uczestnicząc w kursach mistrzowskich prof. Helmutha Rillinga.

Od 1988 do 1991 roku był dyrygentem, a także dyrektorem artystycznym Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. W roku 1990 debiutował w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W latach 1995-1997 był dyrektorem artystycznym Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi. Od roku 2005 do 2009 Przytocki był dyrygentem Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. W sezonie 2005/2006 przygotował premierę Spartakusa Chaczaturiana oraz prowadził spektakle: Oniegin Czajkowskiego, Traviatę Verdiego, La Boheme Pucciniego. W sezonie 2006/2007 dyrygował premierą baletu Oniegin w choreografii Johna Cranko. W latach 2008-2012 Paweł Przytocki był dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie.

Przytocki współpracuje z większością orkiestr filharmonicznych w Polsce, a także z orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi za granicą, m.in. z Budapest Concert Orchestra, Orchestra Sinfonika de Xalapa, Real Filharmonia de Galicia, Capella Istropolitana w Bratysławie, Neue Philharmonie Westfalen, Philharmonisches Staatsorchester Halle, Bilkent Symphony Orchestra w Ankarze, Filharmonią im. Janáčka w Ostrawie, Filharmonią Słowacką w Bratysławie, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Ukrainy w Kijowie, Filharmonią Narodową w Santiago, Filharmonią Narodową w Zagrzebiu, New Haifa Symphony Orchestra, Buffalo Philharmonic Orchestra, Orquesta Filarmonica de Bogota, Jerusalem Symphony Orchestra, Staatsorchester Rheinische Philharmonie Koblenz, Jenaer Philharmonie. Przytocki występował z polskimi orkiestrami wielokrotnie w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Belgii, Holandii, Francji i Hiszpanii. Uczestniczy regularnie w międzynarodowych festiwalach muzycznych: Athens Festival (1987), Musikfest Stuttgart (1988), Flanders Festival (1989), La Chaise-Dieu Festival (1996), Kissinger Sommer (1998), Bratislava Musik Festival (1999), Augsburger Mozartsommer (2000), Praska Wiosna (2001), Wratislavia Cantans (2005). Artysta występował również w wielu prestiżowych ośrodkach muzycznych Europy, takich jak: Wiedeń (Musikverein), Berlin (Konzerthaus), Bruksela (Palais des Beaux-Arts), Santiago (Teatro Municipal), Paryż (Théâtre du Châtelet), Hamburg (Musikhalle) oraz Bonn (Beethovenhalle).

Dokonał nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji oraz nagrań płytowych dla wytwórni Dux, Aurophon i Point Classics. Jego nagranie I Symfonii Rachmaninowa zostało wyróżnione przez amerykański magazyn muzyczny „La folia” (obok takich kreacji, jak V Symfonia Beethovena pod batutą Carlosa Kleibera oraz „Appasionata” Światosława Richtera) jako przykład rzadko spotykanej intensywności i zaangażowania w muzyce.

Od roku 2008 Paweł Przytocki jest związany z Katedrą Dyrygentury Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie prowadzi swoją klasę dyrygentury.

We wrześniu 2017 roku objął funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina w Łodzi.

Zapraszamy!

UWAGA: W związku z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego z dniem 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2018/679 (RODO) informujemy, że wyłączyliśmy możliwość komentowania artykułów w serwisie Olsztyn24. Wszystkie dotychczasowe komentarze wraz z danymi osobowymi komentujących zostały usunięte. Osoby chcące wypowiedzieć się na prezentowane na naszych łamach tematy zapraszamy do komentowania na naszym profilu facebookowym oraz kanale YouTube.
R E K L A M A
Pracuj.pl
Olsztyn24