Olsztyn24

Olsztyn24
08:17
09 czerwca 2024
Felicjana, Pelagii

szukaj

Ludzie

Polityka

Finanse

Inwestycje

Transport

Kultura

Teatr

Literatura

Wystawy

Muzyka

Film

Imprezy

Nauka

Oświata

Zdrowie

Bezpiecz.

Sport

Bez barier

Wypoczynek

Religia

Personalia

NGO

BWA

FWM

MBpG

MWiM

MBP

WBP

OPiOA

T.Jaracza

Co?Gdzie?

Wideo

Galeria

FWM | 2023-02-28 19:40

Filharmonia zaprasza na Koncert na dwie trąbki

Olsztyn

Filharmonia Warmińsko-Mazurska w Olsztynie zaprasza w piątek (3.03), o godzinie 19.00, na Koncert na dwie trąbki

Wystąpią:
» Alexandr Iradyan (Armenia) – dyrygent
» Michał Tyrański - trąbka
» Damian Kurek - trąbka
» Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

» Janusz Ciepliński – prowadzenie koncertu

Program:
» Robert Schumann - Uwertura, scherzo i finał E-dur op. 52
» Eric Morales - Koncert na dwie trąbki
» Mieczysław Karłowicz - Symfonia e-moll op. 7 Odrodzenie.

Robert Schumann był jednym z najlepszych miniaturzystów w historii muzyki, mistrzem formy aforystycznej - zarówno pieśniowej, jak i fortepianowej. Ale katalog jego dzieł jest dużo bogatszy, a zawiera między innymi wielkie formy symfoniczne. Wymieniając je, zwykle poprzestaje się na czterech opusowanych symfoniach, a przecież do najlepszych osiągnięć gatunku należy z pewnością Uwertura, scherzo i finał E-dur op. 52. Dzieło napisane w tym samym roku co I Symfonia, jest znakomicie zakomponowaną symfonią bez wolnej części, lub też „sinfoniettą”, jak nazwał utwór sam Schumann. Świeżość inwencji, polot harmonii i młodzieńcza energia sprawiają, że op. 52 Schumanna w pełni zasługuje na regularną obecność w programach koncertów.

Zasługuje na to również Koncert na dwie trąbki amerykańskiego kompozytora Erika Moralesa (ur. 1966). To świetny przykład eklektyczności muzyki współczesnej, która w nurcie reprezentowanym przez Moralesa, stanowi efektowne połączenie klasycznego brzmienia symfonicznego z elementami jazzu i hollywoodzkiej muzyki filmowej. Utwór, który prawykonany został w 2013 roku, z jednej strony ukazuje wszystkie możliwości dużego zespołu orkiestrowego z rozbudowaną sekcją perkusyjną, z drugiej zaś - bogate walory trąbki jako instrumentu solowego. Gęste rytmy, pełne blasku melodie i dość tradycyjna harmonia najbardziej przywodzą na myśl ścieżki dźwiękowe do wielkich produkcji filmowych z czasów złotej ery Hollywoodu, a solistom dają okazję do popisania się pięknym dźwiękiem i umiejętnościami wirtuozowskimi.

Romantyczną klamrę koncertu stanowić będzie ostatni studencki utwór Mieczysława Karłowicza - Symfonia e-moll op. 7 „Odrodzenie”, wzorowana na symfonice Piotra Czajkowskiego. I podobnie jak niektóre dzieła rosyjskiego kompozytora, również symfonia Karłowicza posiada literacki, bardzo obszerny zresztą, program. Zawarte w nim idee Alistair Wightman i Elżbieta Dziębowska, biografowie autora Powracających fal, ujęli w następujące określenia: „typowo tetmajerowskie żale i smutki, pozytywistyczna praca u podstaw, nietzscheańska wola walki i wreszcie senna zaduma nad przyszłym światem zastąpiona później pewną formą panteizmu”. Tekst Karłowicza przywodzi na myśl komentarz Czajkowskiego do jego V Symfonii. Między obu dziełami można też dostrzec inne podobieństwa: tę samą tonację, metrum pierwszych części czy wielką apoteozę w tonacji E-dur w finale. I już choćby to świadczy o tym, jak mało reprezentatywny to utwór dla dojrzałego stylu Karłowicza. Wightman nie jest entuzjastą tego dzieła: „Karłowicz w sposób oczywisty odczuwał konieczność skomponowania utworu w taki sposób, aby wykazać się dobrą znajomością warsztatu technicznego, ale zarazem wydaje się, że posługiwał się nim jako środkiem służącym do odrzucenia tych tradycyjnych elementów, które uważał za nieistotne. W rezultacie Symfonia stała się ważnym, aczkolwiek negatywnym aktem mających na celu podkreślenie własnego ja kompozytora”. I już choćby z tego powodu zasługuje na poznanie lub kolejne wysłuchanie na żywo. Jest po prostu niezwykle ciekawym etapem twórczości autora najwybitniejszych polskich poematów symfonicznych.

Alexandr Iradyan - dyrygent

Dyrygent, kompozytor i pianista urodzony w 1990 roku w Erewaniu, występował w ponad piętnastu krajach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Rosji, Francji, Belgii, Niemczech, na Białorusi, w Uzbekistanie, Gruzji, Stanach Zjednoczonych.

Karierę rozpoczął w wieku 16 lat, kiedy wraz z Narodową Orkiestrą Filharmonii Armeńskiej wykonał własny koncert fortepianowy. Jest zwycięzcą wielu ważnych konkursów, takich jak: Międzynarodowy Konkurs im. Arama Chaczaturiana (I nagroda) i Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny w Jekaterynburgu (grand prix). Muzyka Alexandra Iradyana wykonywana była w Carnegie Hall w Nowym Jorku, BOZAR w Brukseli i innych prestiżowych salach. W 2014 roku balet Iradyana Memos of Suicide wystawiony był na deskach Narodowego Teatru Opery i Baletu w Erewaniu.

Artysta ukończył studia kompozytorskie w Państwowym Konserwatorium w Erewaniu w 2014 roku, zaś dyrygenturę studiował w Konserwatorium Królewskim w Brukseli. W 2016 roku przeprowadził się do Berlina, by studiować z Międzynarodowej Akademii Dyrygentury przy Universität der Künste u Stevena Sloane’a. Od ukończenia studiów w 2019 roku mieszka i pracuje w Berlinie, gdzie jest wykładowcą swojej uczelni, a także dyrektorem artystycznym i dyrygentem Sonoris Orchestra Berlin. Pełni także funkcję dyrygenta gościnnego Narodowej Orkiestry Kameralnej Armenii. Współpracuje z licznymi orkiestrami na całym świecie, z którymi wykonuje zarówno repertuar klasyczny, jak i współczesny. W czerwcu 2020 roku Alexandr Iradyan zdobył nagrodę specjalną w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Arama Chaczaturiana, co dało mu możliwość wystąpienia w Olsztynie z Orkiestrą Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej.

Artysta ma koncie współpracę z tak znakomitymi muzykami i zespołami, jak: Mischa Maisky, Maxim Vengerov, George Pehlivanian, Belgijska Orkiestra Narodowa, Orkiestra Symfoniczna Radia i TV w Słowenii. Uczestniczył w kursach mistrzowskich, które prowadzili Robin Ticciati (Deutsches Symphonie Orchester), Sir Roger Norrington, Grzegorz Nowak (Royal Philharmonic Orchestra of London). Dyrygował takimi orkiestrami, jak: Brandenburger Symphoniker, Hochschulorchester der UdK, Staatstheater Cottbus, Bochumer Symphoniker, Kammerorchester Prenzlau, Naubrandenburger Symphoniker.

Michał Tyrański - trąbka

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie trąbki współczesnej oraz trąbki naturalnej. Swoje umiejętności gry doskonalił na wielu kursach muzycznych u wybitnych pedagogów, takich jak: Konradin Groth, Wolfgang Bauer, Tomasz Ślusarczyk, Paul Archibald, Andrew Balio, Richard Giangiulio, Alex Jokiipi, Gabriel Cassone, Guy Touvron, Kristian Steenstrup.

Jest laureatem wielu konkursów muzycznych, w tym pierwszego miejsca w Międzynarodowym Konkursie Trębaczy w Tarnopolu (Ukraina, 2010), pierwszego miejsca na VI Ogólnopolskim Festiwalu Trębaczy w konkursie solistów w kategorii otwartej, który odbył się w Kaliszu w 2011 roku oraz pierwszego miejsca w IX Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Dętych Blaszanych w kategorii otwartej solistów w Brnie w 2013 roku.

Na stałe współpracował z Polską Filharmonią Bałtycką w Gdańsku, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną oraz Filharmonią Warmińsko-Mazurską w Olsztynie. Obecnie jest solistą Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy.

Prowadzi bogatą działalność artystyczną, koncertując z zespołami symfonicznymi oraz kameralnymi w Polsce i za granicą: {oh!} Orkiestrą Historyczną, Orchester für Alte Music Vorpommern, Batzdorfer Hofkapelle, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, orkiestrą Sinfonia Varsovia, Polską Orkiestrą XVIII, Warszawską Operą Kameralną, Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej i wieloma innymi.

Koncertował jako solista i kameralista na wielu festiwalach, m.in. w Korei Południowej, Chinach, Hiszpanii, Niemczech, Turcji, Włoszech, Francji czy Rosji.

Jako pedagog na stałe związany jest z Akademią Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz Akademią Muzyczną im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu.

Brał udział w licznych nagraniach z takimi zespołami, jak: Arte dei Sounatori, Goldberg Baroque Ensemble, {oh!} Orkiestra Historyczna, Polska Filharmonia Bałtycka.

Damian Kurek - trąbka

Trębacz, doktor sztuki. Naukę gry na trąbce rozpoczął w wieku ośmiu lat w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia im. Fryderyka Chopina w Opolu pod kierunkiem Piotra Waloszczyka. Ukończył studia z wyróżnieniem w klasie trąbki profesora Romana Grynia oraz

w klasie trąbki naturalnej profesora Johanna Plietzscha w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Studiował również w klasie trąbki profesora Gabriele Cassone w Konserwatorium Muzycznym w Nowarze (Włochy). Brał udział w kursach prowadzonych przez takich profesorów, jak: Philip Smith, Wolfgang Bauer, Konradin Grot, Gabor Boldoczki, Marcus Wursch, Max Sommerhalder, Mauro Maur, Ronald Room, Richard Giangiulio, Klaus Breaker, Sergiu Carstea, Wim van Hasselt.

Jest laureatem wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in. Międzynarodowego Konkursu Instrumentów Dętych w Brnie, Międzynarodowego Konkursu Trębaczy w Tarnopolu, Ogólnopolskiego Konkursu Instrumentów Dętych Blaszanych w Katowicach, Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej, Ogólnopolskiego Festiwalu Trębaczy w Kaliszu.

Współpracuje z orkiestrami oraz zespołami w kraju i za granicą, m.in. z Concertogrosso Berlin, z którą odbył trasę koncertową w roli solisty, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeus”, NFM Orkiestrą Leopoldinum, Poznań Barock Trumpets oraz kwintetem dętym blaszanym Castle Brass.

Jest członkiem i współzałożycielem Polish Brass Trio. Od 2014 roku jest wykładowcą w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, zaś od 2016 roku – trębaczem-solistą Filharmonii Poznańskiej im. T. Szeligowskiego.

Damian Kurek gra na instrumentach firmy STOMVI.

UWAGA: W związku z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego z dniem 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2018/679 (RODO) informujemy, że wyłączyliśmy możliwość komentowania artykułów w serwisie Olsztyn24. Wszystkie dotychczasowe komentarze wraz z danymi osobowymi komentujących zostały usunięte. Osoby chcące wypowiedzieć się na prezentowane na naszych łamach tematy zapraszamy do komentowania na naszym profilu facebookowym oraz kanale YouTube.
R E K L A M A
Pracuj.pl
Olsztyn24