Olsztyn24

Olsztyn24
01:33
29 maja 2024
Magdaleny, Teodozji

szukaj

R E K L A M A
banner

Ludzie

Polityka

Finanse

Inwestycje

Transport

Kultura

Teatr

Literatura

Wystawy

Muzyka

Film

Imprezy

Nauka

Oświata

Zdrowie

Bezpiecz.

Sport

Bez barier

Wypoczynek

Religia

Personalia

NGO

BWA

FWM

MBpG

MWiM

MBP

WBP

OPiOA

T.Jaracza

Co?Gdzie?

Wideo

Galeria

d. | 2022-09-13 11:44

CEiIK zaprasza na wernisaż wystawy pokonkursowej 4. Biennale Malarstwa Olsztyn Pejzaż Architektoniczny

Olsztyn
 

Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie zaprasza jutro (14.09) na wernisaż pokonkursowy 4. edycji Ogólnopolskich Biennale Malarstwa Pejzaż Architektoniczny. Wydarzenie odbędzie o godzinie 17.00 w Centrum Ekspozycyjnym Stara Kotłownia w Kortowie.

Ita Haręza, kuratorka galerii prowadzonych przez CEiIK, o wystawie:

Nazwa Pejzaż architektoniczny to sformułowanie wieloznaczne i otwarte. Pejzaż to inaczej portret pewnej, jasno niezdefiniowanej przestrzeni, a pejzaż architektoniczny? Słowo architektura użyte jako określenie pejzażu otwiera go na to co mieści się w pojęciach zaprojektowanych konstrukcji i planów, i też na to, że na przykład konstrukcje te mogą stanowić elementy martwej natury, albo portretu samego ich autora, albo portretu mieszkańców architektury. Można więc w pojęcie pejzażu architektonicznego wpisać wiele. To co ogranicza temat, to też nie koniecznie związki pejzażu z człowiekiem, ponieważ natura czy jak kto woli, Bóg są pierwszymi architektami, budowniczymi i mieszkańcami pejzażu.

Prace nadesłane na konkurs mieszczą się swobodnie lub bardzo ściśle w wymienionych określeniach. Gdyby szukać słów kluczy sumujących wrażenia z wystawy, mogłyby to być bryła i przestrzeń, czyli to co dotyczy iluzji trójwymiarowości na płaszczyźnie, uzyskane dzięki zastosowaniu odmian perspektywy.

Od geometrycznych wykreślonych surrealistycznych abstrakcji, przywodzących na myśl uciekające w dal szpalery arkad Chirico, przez bajkowe ilustracje, chłodne - reporterskie, czy zwyczajne malarskie realistyczne zapisy budynków Łukasza Zedlewskiego, Zbigniewa Krajewskiego; do architektury widzianej jako chałupy i domostwa. Romantyczna wizja miasta, to pejzaż w swej ogólnej panoramie urokliwy, ale jednak zamieszkany, co zostało powiedziane niejako na marginesie w łagodnym ujęciu Ady Jędrych. Pejzaż w nocy i w dzień, przecedzony przez zjawiska przyrody albo konkretny. Często jako pretekst do geometrycznych podziałów płaszczyzny. Albo ilustracyjne bajki o domkach, albo przekonujące plany, makiety miast, jak w obrazie Wenecja Cezarego Piotra Szczepańskiego. A także w atmosferze pop: Elizy Rozowicz...

Czasem formy architektoniczne przekształcają się na obrazach w symbole i znaki. Niektóre z nich to pocztówki, wspomnienia miejsc przefiltrowane przez wrażenia z własnych podróży. Wrażliwe, monochromatyczne papierowe kompozycje Grety Grabowskiej przyciągają same swoją strukturą, utrzymują się w nurcie, ale temat zostawiają na boku. Niektóre realizacje są czysto malarskie i odwołują do tego czym malarstwo jest w ogóle, o czym świadczą, choć rozegrane bez koloru, obrazy Inki Sawickiej. I znowu wyobrażenia Wieży Babel, lub przemyślane kompozycje plastyczne o zabarwieniu surrealnym Jarosława Łukasika, czy równie wyważone Marty Kawiorskiej. Obrazy - tkaniny, których raportem jest blokowy zaszufladkowany balkon z wywieszonym praniem i anteną satelitarną Joanny Furgalińskiej lub błyszczące tafle okien nowoczesnego biurowca Joanny Jeżewskiej-Desperak. Rytm zdaje się być nieodłączną i podstawową wartością także w wionących pustką i samotnością, precyzyjnie zbudowanych obrazach Mileny Romanowskiej.

W obrazach Joanny Gołaszewskiej i Natalii Sroki powtarza się charakterystyczny kształt dwuspadzistego dachu równoznacznie wpisany we współczesną przenośnię pamięci pejzażu jak horyzont łączący niebo i ziemię, którego sam daszek jest makro widokiem.

Obrazy - Ukłony w stronę ludzkiej działalności jako tej, która pejzaż upiększa, buduje, o czym mówi Luiza Kasprzyk, a także krytyka niszczycielskiej intencji i zaniedbań prowadzących do upadku cywilizacji - tego dotykają prace Grażyny Sanojca nostalgicznie wymieniając samotność, biedę, jakby wyrażają żal za minioną świetnością kamienic, czy zdecydowana deklaracja - dokument zniszczenia autorstwa Michała Wojtysika. Opuszczenie i rozpad architektury w pejzażu bywa też przedstawiane jako piękno samo w sobie na przykład w obrazach Renaty Zimnickiej-Prabuckiej.

Propozycje są bardzo zróżnicowane pod względem rozstrzygnięć technicznych, czego przykładem mogą być obrazy Małgorzaty Drozd-Witek zrealizowane na granicy metod graficznych, rysunkowych i malarskich, czy wielokrotnie złożone kompozycje malarskie Małgorzaty Kaczmarskiej oraz Małgorzaty Wójcik.

Pejzaż architektoniczny jako pretekst do uczciwego studiowania zjawisk światła - tym z pewnością są obrazy Zbigniewa Strzyżyńskiego.

... A wszystkiemu są winne te dwa słowa: Pejzaż architektoniczny.

Zapraszamy!

F I L M Y
Olsztyn
Zaproszenie na 4. Biennale Malarstwa Olsztyn Pejzaż Architektoniczny
button
13-09-2022
UWAGA: W związku z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego z dniem 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2018/679 (RODO) informujemy, że wyłączyliśmy możliwość komentowania artykułów w serwisie Olsztyn24. Wszystkie dotychczasowe komentarze wraz z danymi osobowymi komentujących zostały usunięte. Osoby chcące wypowiedzieć się na prezentowane na naszych łamach tematy zapraszamy do komentowania na naszym profilu facebookowym oraz kanale YouTube.
R E K L A M A
Pracuj.pl
Olsztyn24