Olsztyn24

Olsztyn24
05:24
30 maja 2024
Ferdynanda, Jana

szukaj

Ludzie

Polityka

Finanse

Inwestycje

Transport

Kultura

Teatr

Literatura

Wystawy

Muzyka

Film

Imprezy

Nauka

Oświata

Zdrowie

Bezpiecz.

Sport

Bez barier

Wypoczynek

Religia

Personalia

NGO

BWA

FWM

MBpG

MWiM

MBP

WBP

OPiOA

T.Jaracza

Co?Gdzie?

Wideo

Galeria

FWM | 2021-11-09 11:18

Filharmonia zaprasza na jubileusz 75-lecia istnienia

Olsztyn

Filharmonia Warmińsko-Mazurska w Olsztynie zaprasza w nadchodzący piątek (12.11), o godzinie 18.00, na pierwszy z dwóch Koncertów jubileuszowych z okazji 75-lecia Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej. Współorganizatorem wydarzenia jest Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Wystąpią:

» Piotr Sułkowski - dyrygent
» Alexander Gadjiev (Włochy/Słowenia) - fortepian, laureat II nagrody 18. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina 2021, Nagroda Krystiana Zimermana za najlepsze wykonanie sonaty
» Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

W programie koncertu:

» Feliks Nowowiejski:
- Uwertura Powrót Syna Marnotrawnego
- Poemat symfoniczny Śmierć Ellenai op. 17 nr 3
- Marsz pretorianów z oratorium Quo Vadis op. 13
» Maciej Zieliński - Uwertura koncertowa na orkiestrę (prawykonanie - utwór specjalnie napisany na jubileusz Filharmonii)
» Fryderyk Chopin - Koncert fortepianowy f-moll op. 21

Trudno wyobrazić sobie uroczysty koncert jubileuszowy w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej bez utworów jej patrona, Feliksa Nowowiejskiego. Trudno również wyobrazić sobie, by tego wieczoru nie zabrzmiała muzyka Fryderyka Chopina, skoro zaledwie trzy tygodnie wcześniej zakończył się w Warszawie Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina. Dołóżmy do tego dzieło napisane specjalnie na ten wieczór przez Macieja Zielińskiego, a otrzymamy program idealnego koncertu jubileuszowego.

Twórca melodii Roty obecny jest nieprzerwanie, od ponad stu lat, w kulturze polskiej. Ale z ogromnego dorobku Feliksa Nowowiejskiego wykonywana była tylko drobna część. Talent Nowowiejskiego, potwierdzony światową popularnością jego oratoriów, przyćmiony został przez Karola Szymanowskiego i jego następców. Dyskredytowano przy tym autora Legendy Bałtyku jako kompozytora wtórnego, epigona późnego romantyzmu. Brakowało - i wciąż brakuje - wydań nutowych jego większych dzieł. Trudno więc przecenić fakt, że w ostatniej dekadzie artyści Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej i zaproszeni soliści pod kierunkiem Piotra Sułkowskiego, wykonali aż trzy wielkie oratoria najsłynniejszego barczewianina. Okazało się, że muzyka ta ma wielki potencjał: jest znakomicie napisana i niezwykle efektowna.

Na koncercie jubileuszowym usłyszymy uwerturę do oratorium Powrót syna marnotrawnego - kompozycję, która nie jest składanką motywów, lecz spójną opowieścią streszczającą całe oratorium. Odnajdziemy tu echa Berlioza i Wagnera, wyłaniają się również motywy przewodnie: akordy grane przez fagoty, kontrafagot, blachę z tłumikami, smyczki i organy symbolizują surową postać biblijnego Ojca, zaś wiolonczele i altówki grają melancholijny temat Syna. Z kolei poruszająca Śmierć Ellenai nawiązuje do poematu Anhelli Juliusza Słowackiego i słynnego obrazu Jacka Malczewskiego. Jest muzyczną, bardzo kameralną (tylko smyczki i klarnet) ilustracją trzynastego rozdziału Anhellego, w którym była zbrodniarka, towarzyszka tytułowego bohatera, umiera na sybirskim wygnaniu, a jej ciało zostaje wniebowzięte przez anielicę Eloe. Na przeciwległym biegunie znajduje się najsłynniejszy fragment Quo Vadis - bombastyczny, militarny Marsz pretorianów, który pojawia się w drugiej scenie oratorium. Bardzo często wykonywany bywa na koncertach jak osobny utwór, i trudno się dziwić - swoją chwytliwą melodią i symfonicznym rozmachem zawsze wywiera na słuchaczach wielkie wrażenie.

Jakie wrażenie wywrze Uwertura koncertowa Macieja Zielińskiego? Przekonamy się podczas uroczystego wieczoru, gdy zabrzmi po raz pierwszy. W zamierzeniu twórcy, jednego z czołowych polskich kompozytorów średniego pokolenia, ma wykorzystywać „współczesne brzmienie orkiestry symfonicznej i współczesne techniki orkiestrowe w unikatowy sposób”. Zapowiada się niezwykle ciekawie, bo Maciej Zieliński lubi korzystać z postmodernistycznej wolności i zderzać ze sobą nieoczywiste, unikatowe pomysły fakturalne, brzmieniowe czy narracyjne.

W drugiej części koncertu na estradzie olsztyńskiej filharmonii wystąpi Alexander Gadjiev, laureat tegorocznego Konkursu Chopinowskiego, którego krytycy nazwali „wizjonerem” i „rewolucjonistą”. Komentatorzy podkreślali też, że pianista nie przejmuje się kanonami wykonawczymi i gra „swojego” Chopina. W Olsztynie powtórzy Koncert fortepianowy f-moll op. 21, który wykonywał w finale Konkursu. Chopinowskie arcydzieło jest żarliwym wyznaniem miłości do sopranistki Konstancji Gładkowskiej. Robert Schumann w recenzji nie krył entuzjazmu: „Stoi tak wysoko, że zaledwie dosięgnąć go można, aby ucałować rąbek królewskiej szaty”. W formie i konwencji utwór nawiązuje do popularnych koncertów stylu brillant z pierwszych dekad XIX wieku. Tadeusz Zieliński, pisząc o tym rodowodzie, określa charakter partii solowej jako „popisowy i dekoracyjny” z „bogactwem wirtuozowskich i ornamentalnych figur pianistycznych”, w czym niewątpliwie ma rację. Ale ma też rację podkreślając, że konwencja ta połączyła się tu z „subtelną poezją, marzycielską aurą i finezją brzmienia, odsłaniając w istocie nową - jakże ujmującą - jakość estetyczną”. I choć każda z części ma inny charakter - marszowy, nokturnowy, taneczny - „jednoczy je i zestraja kategoria liryzmu, która zdominowała tematy wszystkich części Koncertu”, jak ujął to Mieczysław Tomaszewski.

Alexander Gadjiev

Urodził się 23 grudnia 1994 r. Studiuje w Mozarteum w Salzburgu w klasie Pavla Gililova oraz w Hanns Eisler Hochschule w Berlinie pod kierunkiem Eldara Nebolsina. Zdobywca I nagród prestiżowych konkursów pianistycznych: IX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Hamamatsu oraz Monte-Carlo Piano Masters (2018). Pianista wystąpił też na wielu festiwalach, m.in. MITO Settembre in Musica w Turynie, Festiwalu Rubinsteina w Łodzi, Festiwalu Muzyki Kameralnej w Salzburgu. Współpracował z orkiestrami symfonicznymi w Monte Carlo, Tokio, Nagoi, Kyoto, Pradze czy Katowicach (NOSPR). W 2018 r. wydał debiutancką płytę Literary Fantasies z utworami Liszta i Schumanna.

Zapraszamy!

F I L M Y
Olsztyn
75 lat Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
button
09-11-2021
UWAGA: W związku z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego z dniem 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2018/679 (RODO) informujemy, że wyłączyliśmy możliwość komentowania artykułów w serwisie Olsztyn24. Wszystkie dotychczasowe komentarze wraz z danymi osobowymi komentujących zostały usunięte. Osoby chcące wypowiedzieć się na prezentowane na naszych łamach tematy zapraszamy do komentowania na naszym profilu facebookowym oraz kanale YouTube.
R E K L A M A
Pracuj.pl
Olsztyn24