Olsztyn24

Olsztyn24
07:02
29 maja 2024
Magdaleny, Teodozji

szukaj

R E K L A M A
banner

Ludzie

Polityka

Finanse

Inwestycje

Transport

Kultura

Teatr

Literatura

Wystawy

Muzyka

Film

Imprezy

Nauka

Oświata

Zdrowie

Bezpiecz.

Sport

Bez barier

Wypoczynek

Religia

Personalia

NGO

BWA

FWM

MBpG

MWiM

MBP

WBP

OPiOA

T.Jaracza

Co?Gdzie?

Wideo

Galeria

D. | 2020-08-13 15:29

Mistrz i uczeń - wystawy Tadeusza Dominika i Jerzego Grochockiego od dzisiaj BWA

Olsztyn
Pace autorstwa Jerzego Grochockiego | Więcej zdjęć »

W BWA Galerii Sztuki w Olsztynie otwarto dzisiaj (13.08) dwie nowe wystawy. W sali głównej prezentowana jest wystawa twórczości Jerzego Grochockiego „Czasy/ Przestrzenie”, natomiast w sali kameralnej malarstwo Tadeusza Dominika.

Małgorzata Bojarska-Waszczuk, współkurator wystawy „Czasy/ Przestrzenie” (wraz z Marcinem Bienendą):

Twórczość Jerzego Grochockiego ewoluowała na przestrzeni wielu lat jego konsekwentnych poszukiwań w zakresie języka wizualnego. Szeroka prezentacja w Galerii Sztuki BWA w Olsztynie pokazuje proces eksploracji twórczej artysty. W sposób retrospektywny ukazuje drogę artystyczną tego wyjątkowego, jednego z najciekawszych współczesnych twórców, realizującego konsekwentnie swoją wizję sztuki. Od obrazów najwcześniejszych, z lat 60., będących konsekwencją wpływu koloryzmu, któremu uległ w pracowni Tadeusza Dominika, przez prace dojrzałe, z lat 70. i późniejszych, gdy artysta opracował już własny system znaczeń i kod językowy, po obiekty powstałe po roku 2000, stające się swoistymi asamblażami.

Dojrzała twórczość Jerzego Grochockiego wyrasta ze sztuki abstrakcyjnej - abstrakcji geometrycznej, minimalizmu, konstruktywizmu, widoczne są w niej również wpływy op-artu.

Obrazy, obiekty przestrzenne, malarstwo reliefowe konstruowane są w oparciu o matematyczne reguły, refleksję teoretyczną i intuicję artystyczną.

W 1970 roku Grochocki, bazując na swoich rozważaniach na temat takich pojęć jak przestrzeń, płaszczyzna, kolor, stworzył system Czterech Znaków Płaszczyzny i Czterech Obszarów Przestrzeni. Zaczął opracowywać kompozycje będące konsekwencją stosowania logicznych systemów, opartych często na ciągach liczbowych i matematycznych, wychodzące z płaskiego obrazu w trójwymiarową przestrzeń. System komunikacji wizualnej artysty zakłada posługiwanie się pewnymi regułami i modułami, stąd użycie kwadratu jako podstawowej formy obiektu, liczby cztery - jako ilości w podstawowej bazie kompozycyjnej oraz czterech barw: czerni, bieli, srebra i złota.

W początkach nowego wieku zainteresowania Grochockiego zaczęły oscylować w kierunku refleksji nad naturą. Do geometrycznych kompozycji artysta włącza elementy pochodzące z przyrody - patyki, korzenie, gałęzie, przełamując tym samym własne rygorystyczne założenia kompozycyjne. Abstrakcyjne obiekty artysty często opatrzone zostają poetyckimi tytułami, które są równocześnie komentarzem i liryczną refleksją.

Poszukiwania artystyczne Grochockiego są wyrazem dążenia do doskonałości, próbą uporządkowania rzeczywistości. Zapanowanie nad chaosem, pragnienie opisania świata w systemach, miarach, zamknięcie różnorodności uniwersum w ramach i regułach niejednokrotnie okazuje się być utopią. Jedynie w sztuce forma i symbol, kompozycja i rytm mogą stworzyć nowy byt, otrzeć się o doskonałość, nigdy jej jednak nie dosięgając. Ale być może pozawerbalny język sztuki abstrakcyjnej najbliższy jest Idei, jakiegoś wyższego porządku.

Drugą z wystaw, których wernisaż zaplanowano na dzisiaj w wersji internetowej, jest ekspozycja prac wybitnego kolorysty Tadeusza Dominika. Jest ona prezentacją obrazów mistrza pochodzących z różnych okresów jego twórczości, począwszy od lat 60. , a skończywszy na pracach powstałych na początku XXI wieku. Większość obrazów zawiera charakterystyczne i rozpoznawalne dla twórczości artysty motywy.

Na olsztyńską ekspozycję udało się pozyskać prace z prywatnych kolekcji, które z pewnością będą estetycznym zaskoczeniem dla osób odwiedzających wystawę. Część z tych obrazów można zobaczyć w Olsztynie po raz pierwszy.

Więcej na temat wystaw w rozmowach wideo z Małgorzatą Bojarską-Waszczuk i Jerzym Grochockim.

******

Jerzy Grochocki urodził się w 1931 roku. Ukończył Wydział Architektury na Politechnice Warszawskiej w 1957 roku, a następnie Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom uzyskał w pracowni prof. Tadeusza Dominika w 1963 roku. W latach 1963-1968 pozostawał pod wpływem malarstwa kolorystycznego, stworzył wówczas cykle obrazów: „Pejzaże”, „Martwe Natury”, „Kompozycje Figuratywne” oraz „Impresje”. W 1967 roku zorganizował malarską grupę artystyczną „Grupa 7”. Jej wystawy odbyły się w Warszawie (1967) oraz Herning i Archus (Dania, 1968).

Pod koniec lat 60. XX w. matematyczno-geometryczne fascynacje zaprowadziły artystę w kierunku sztuki konstruktywistycznej. W Wyniku rozważań na temat koloru, płaszczyzny i przestrzeni, określił cztery pojęcia barwy: czarnej, złotej, srebrnej i białej, cztery podstawowe pojęcia kształtu: płaszczyznę, kwadrat, linię i punkt oraz cztery podstawowe pojęcia przestrzeni: skupioną, złożoną, łamaną i ciągłą. Z tych elementów stworzył własny system wypowiedzi artystycznej Czterech Znaków Płaszczyzny i Czterech Obszarów Przestrzeni, który po raz pierwszy został opisany w 1970 roku w katalogu wystawy „Znaki i Obszary” w DAP w Warszawie.

W 1977 roku uczestniczył w Międzynarodowym Kongresie Tekstu Wizualnego w Warszawie, gdzie zaprezentował swój kod kolorystyczny w odniesieniu do dźwięku litery, tworząc swoisty wizualny obraz zapisu języka. W tym czasie utrzymywał twórcze kontakty z innymi artystami tworzącymi w podobnym nurcie, m.in. „Arbeitkreis” z Holandii czy „Dimensio” z Finlandii. W 2002 roku w oparciu o system Znaków i Przestrzeni włączył do swoich prac rzeczywiste elementy drzewa, zamieniając kształt gałązek z geometryczną linią tworząc malarskie obiekty przestrzenne, które nazywał Syntezą Natury z Logiką Geometrii. W 2015 roku z inicjatywy Galerii EL, z jego projektu zrealizowano formę przestrzenną, która została zlokalizowana w Parku Miejskim w Elblągu.

Jerzy Grochocki brał udział w przeszło stu wystawach grupowych i indywidualnych w Europie i w USA. Otrzymał kilka nagród i wyróżnień. Jego prace znajdują się w muzeach i w prywatnych kolekcjach w kraju i za granicą m.in. w Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Architektury we Wrocławiu oraz Museum Modern Art w Hunfeld (Niemcy).

Tadeusz Dominik urodził się w 1928 roku w Szymanowie, zmarł w 2014 roku w Warszawie. W latach 1946-51 studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom uzyskał w 1953 roku w pracowni prof. Jana Cybisa. Jeszcze przed obroną dyplomu został asystentem w pracowni prof. Wacława Waśkowskiego. W 1988 roku otrzymał tytuł profesora zwyczajnego. Dwukrotnie pełnił funkcję dziekana Wydziału Malarstwa warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 1990 roku odszedł na emeryturę.

Debiutował w 1951 roku na VII Wystawie Plastyki w Radomiu. W 1955 został laureatem Ogólnopolskiej Wystawy Młodej Plastyki w warszawskim Arsenale, która stanowiła przełom w polskiej sztuce powojennej, zrywając z panującą doktryną realizmu socjalistycznego. Jego pierwsza wystawa indywidualna odbyła się w Zachęcie w 1957 roku. Natomiast debiut zagraniczny miał miejsce w Pawilonie Polskim Weneckiego XXVIII Biennale Sztuki w 1956 roku, gdzie zaprezentował cykl słynnych drzeworytów „Macierzyństwo”.

Kilkakrotnie przebywał na stypendiach zagranicznych: w Paryżu, Londynie, Stanach Zjednoczonych. Artysta prezentował swoje prace na niemal 90 wystawach indywidualnych w Polsce i za granicą oraz 340 wystawach zbiorowych na całym świecie.

Był laureatem m.in. nagrody im. Jana Cybisa (1973) i stypendystą Ford Foundation (1962). W 2013 roku otrzymał Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Prace artysty znajdują się w zbiorach muzealnych oraz prywatnych w Polsce i na świecie, w tym m.in.: w nowojorskim Museum of Modern Art, wiedeńskim Museum Albertina, Stedelijk Museum w Amsterdamie.

Z D J Ę C I A
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
F I L M Y
Olsztyn
Jerzy Grochocki o wystawie „Czasy/ Przestrzenie”
button
13-08-2020
Olsztyn
Małgorzata Bojarska-Waszczuk o wystawie Tadeusza Dominika
button
13-08-2020
UWAGA: W związku z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego z dniem 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2018/679 (RODO) informujemy, że wyłączyliśmy możliwość komentowania artykułów w serwisie Olsztyn24. Wszystkie dotychczasowe komentarze wraz z danymi osobowymi komentujących zostały usunięte. Osoby chcące wypowiedzieć się na prezentowane na naszych łamach tematy zapraszamy do komentowania na naszym profilu facebookowym oraz kanale YouTube.
R E K L A M A
Pracuj.pl
Olsztyn24