Olsztyn24

Olsztyn24
15:56
31 maja 2024
Anieli, Petroneli

szukaj

Ludzie

Polityka

Finanse

Inwestycje

Transport

Kultura

Teatr

Literatura

Wystawy

Muzyka

Film

Imprezy

Nauka

Oświata

Zdrowie

Bezpiecz.

Sport

Bez barier

Wypoczynek

Religia

Personalia

NGO

BWA

FWM

MBpG

MWiM

MBP

WBP

OPiOA

T.Jaracza

Co?Gdzie?

Wideo

Galeria

d. | 2015-02-06 10:52

W BWA zaprezentowano pierwsze w tym roku wystawy

Olsztyn
Od lewej: Zbigniew Urbalewicz, Małgorzata Jackiewicz-Garniec, dyrektor BWA, oraz Wojciech Wilczyk | Więcej zdjęć »

W Biurze Wystaw Artystycznych Galerii Sztuki otwarto wczorajszego (5.02) wieczoru dwie nowe wystawy - „Świętą Wojnę” Wojciecha Wilczyka oraz „Opisozapisy” Zbigniewa Urbalewicza. To pierwsze w tym roku wystawy otwierane w BWA. Będą dostępne dla miłośników sztuki współczesnej przez półtora miesiąca.

„Święta Wojna” to najnowszy projekt Wojciecha Wilczyka - twórcy słynnej wystawy „Niewinne oko nie istnieje”, współtwórcy wystawy „Inne Miasto” - dokumentujący napisy, malowanie na murach, graffiti kibiców piłkarskich w polskich miastach. Efektem działań jest wydana przez łódzki Atlas Sztuki i wydawnictwo Karakter publikacja „Święta Wojna” zawierająca 391 fotografii oraz ekspozycja, którą będziemy mogli zobaczyć w Olsztynie.

Premierowy pokaz wystawy odbył się w łódzkiej galerii „Atlas Sztuki”. Kolejnymi miejscami prezentacji „Świętej Wojny” będą Galeria Labirynt w Lublinie oraz BWA w Tarnowie.

W latach 2009-2014 Wojciech Wilczyk fotografował kibicowskie graffiti w Krakowie, na Górnym Śląsku i w Łodzi, czyli tam, gdzie dochodzi do największych tarć między zwolennikami rywalizujących drużyn piłkarskich. Te fotografie to coś więcej niż dokumentacja zjawiska społecznego, które wielu chciałoby uznać za wąską, a więc niewartą uwagi, subkulturę. W obiektywie Wojciecha Wilczyka kibicowskie graffiti zmienia się w pytanie o kondycję i stan świadomości całego społeczeństwa, tak łatwo dającego przyzwolenie na agresję, ksenofobię i rasizm. Prostackie napisy i rozbudowane graficznie murale tworzone przez kibiców, w których narodowa duma i rycerskość mieszają się z antysemityzmem i nawoływaniem do przemocy, każą na nowo zastanowić się nad wykluczeniem społecznym całych grup ludności.

Kibicowskie napisy to - wbrew pozorom - nie tylko bazgroły. Malowidła często przybierają wyrafinowane formy. Niektóre wyznaczają granice wpływów poszczególnych drużyn, inne wychwalają lub wspominają konkretnych kibiców lub postaci historyczne, zwłaszcza „żołnierzy wyklętych”.

- Robiąc ten projekt, starałem się działać w taki sposób, aby pokazać różne przejawy tytułowej wojny. Interesowało mnie, w jaki sposób osobowości przejawiają się w tym, co widać na murach - tłumaczy Wilczyk.

Wojciech Wilczyk to jeden z najważniejszych polskich dokumentalistów. Był dwukrotnie nominowany do Deutsche Börse Photography Prize. Wykłada na Akademii Fotografii w Krakowie, od pięciu lat prowadzi wpływowego bloga fotograficznego: hiperrealizm.blogspot.com.

Zbigniew Urbalewicz natomiast związany z Instytutem Sztuk Pięknych na Wydziale Sztuki UWM w Olsztynie. Zajmuje się grafiką projektową i warsztatową, projektowaniem form użytkowych, rysunkiem, malarstwem ściennym i sztalugowym, ilustratorstwem, aranżacją przestrzeni, fotografią. Wśród jego zainteresowań znajduje się także kaligrafia zachodnia, japońska, chińska oraz sumi-e - malarstwo tuszowe. Inspiruje się literą, ideogramem i piktogramem wykorzystując je w osobistym zapisie graficznym. W sali kameralnej BWA przedstawi specjalnie przygotowany projekt wynikający z jego poszukiwań w obrębie kaligrafii.

- Pismo, jako swoiste signum człowieka, notacja myśli, zapis słowa i całej otaczającej nas rzeczywistości, jest czymś przynależnym jedynie człowiekowi - mówi Urbalewicz. - Genialnym „wynalazkiem”, który musiał zaistnieć wcześniej czy później jako wynik postępu w sposobie komunikowania się, ale i wyrażania siebie. Pismo to jednocześnie obraz człowieka, symulowanie istnienia, ale w innej, bardziej intymnej przestrzeni. W końcu - ślad w pamięci, specyficzne narzędzie do odtwarzania obrazu-człowieka-artysty-otoczenia. Pismo ewoluowało zawsze, zmiany wynikały z zastosowania konkretnego narzędzia. To odręczne, istnieje w niewielkim zakresie. Wynalazek druku ograniczył, a potem zlikwidował potrzebę tworzenia i kopiowania manuskryptów, inkunabułów. Bo wszystko ma swój czas. Najnowsze technologie eliminują powoli książkę drukowaną, korespondencję odręczną i mam wrażenie, że coś powoli odchodzi w zapomnienie wśród obojętności. Artysta zawsze zostawia ślad sam stając jednocześnie śladem.

„Święta Wojna” Wojciecha Wilczyka będzie eksponowana w sali głównej BWA od 6 lutego do 15 marca, natomiast „Opisozapisy” Zbigniewa Urbalewicza od 6 lutego do 22 marca w sali kameralnej galerii.

Z D J Ę C I A
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
F I L M Y
Olsztyn
Wernisaż wystaw Wojciecha Wilczyka i Zbigniewa Urbalewicza w BWA
button
05-02-2015
G A L E R I A
UWAGA: W związku z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego z dniem 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2018/679 (RODO) informujemy, że wyłączyliśmy możliwość komentowania artykułów w serwisie Olsztyn24. Wszystkie dotychczasowe komentarze wraz z danymi osobowymi komentujących zostały usunięte. Osoby chcące wypowiedzieć się na prezentowane na naszych łamach tematy zapraszamy do komentowania na naszym profilu facebookowym oraz kanale YouTube.
R E K L A M A
Pracuj.pl
Olsztyn24